E-Ticaret Kanalları ve Dijital Pazarlama
İletişim teknolojilerinin gelişimi ile birlikte her sektörde dönüşümler yaşanmıştır. Bu dönüşümlerin zemininde dijitalleşmenin sektörlere etkisi yatmaktadır. E-ticaret kavramı da dijital çağın ekonomi sektöründe yarattığı değişikliklerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Dijital platformların birer ekonomi pazarı haline gelmesi ile beraber e-ticaret kanalları konusu ön plana çıkmıştır.
Konun uzmanları tarafından Covid-19 pandemisi ile birlikte e-ticaret sektörünün ciddi biçimde büyüdüğü dile getirilmektedir. Bu durum, özellikle içinde bulunduğumuz yeni dünya düzeni içinde yatırımcıları e-ticaret nedir, e ticaret için dijital pazarlama kanalları hangileridir soruları ile karşı karşıya bırakmıştır.
E-ticaret ve Dijital Pazarlama Nedir?
E-ticaret kavramı dijital pazarlama ile yakından ilgilidir. Bu ilişkinin anlaşılabilmesi için iki kavramında bilinmesi önemlidir. E-ticaret nedir denildiğinde dolaylı ve doğrudan biçimde uygulamalara sahne olan yeni bir pazarlama yolundan bahsedilmektedir.
E-ticaret, elektronik ortamlarda dijital tüm araçlardan faydalanılarak gerçekleştirilen ürünün tedariki ve dağıtımı ile satışı süreçlerini de içeren bir pazarlama türüdür. Geleneksel pazarlamadan farklı biçimde elektronik ticarette en önemli özellik pazarlamaya dair tüm aktivitelerin elektronik araçlar yoluyla yapılmasıdır.
E-ticaret neden önemlidir? E-ticaretin faydaları nelerdir, gibi sorular akla gelebilmektedir. E-ticaretin avantajları şu şekilde ifade edilebilir:
- E-ticaret rekabette geri kalmak istemeyen firmalar için adeta zorunluluk halini almıştır,
- E-ticaret ile dijital kanallardan 24 saat boyunca ürün ya da hizmetler müşterilere sunulmaktadır,
- E-ticaret daha fazla müşteriye, hızlı ve kısa sürede ulaşmak demektir,
- Günümüzde konfor anlayışı değişen bireyler, alışverişte e-ticaret kanalları ve dijital pazarlamayı seçmektedirler,
- İçinde bulunduğumuz pandemi koşullarının da gösterdiği gibi e-ticaret, olağandışı hallerde dahi firmaların işleyişini devam ettiren bir sistemdir.
Son yılların popüler konularından dijital pazarlama ise hizmet ya da ürünlerin dijital kanallar yoluyla potansiyel müşterilere sunulduğu, tanıtıldığı bir pazarlama türüdür. Dijital pazarlamanın e-ticaret boyutunda ürünün tedariki, dağıtımı ve alım-satımı devrededir. Dijital pazarlama müşteri ilişkilerinden ürünün hedef kitleye ulaştırılmasına adar bir dizi süreci içeren bütünleşik uygulamalardır. E-ticaret, dijital pazarlamanın en önemli öğelerinden biridir.
E Ticaret Kanalları Nelerdir?
E-ticaret kendi içinde hizmet modelleri oluşturmuş durumdadır. Dijital pazarlama stratejileri e-ticareti odak noktasına alabilmektedir. Hizmet ya da ürünün tanıtımı ve pazarlaması ile hedef kitlenin güvenini kazanmanın ardından asıl amaç, ürünün kar getirecek biçimde satışının yapılabilmesidir. Dolayısıyla e-ticarette başarı, dijital pazarlama yolları ve stratejileri ile kanallarına hakim olmakla sağlanabilir.
Dijital pazarlamanın tüm departmanları ile işbirliği içinde geliştirilmesi, firmaların e-ticaret hedeflerinde başarının sırrı olmuş durumdadır. E-ticaret gelirleri nasıl arttırılır, e-ticaret üzerinden para kazanılır mı gibi sorular sormadan önce dijital pazarlama iyi öğrenilmelidir. E-ticaretin hizmet alıcısı ile buluşturulduğu platformlara göre iki çeşit e-ticaretten bahsedilmektedir:
- Sosyal e-ticaret
- Mobil e-ticaret
E-ticarette önemli pazarlama kanallarından biri web sitelerdir ve e-ticaret siteleri pazaryeri olarak bilinir. Mobil e-ticaret, firmaların mobil uyumlu uygulamalarla dijital pazarlama sektöründe yer almasını ifade etmektedir. Mobil e-ticaret platformları denildiğinde ilk akla gelen alışveriş siteleridir. Günümüzün konforuna düşkün, hızlı yaşayan insanları dijital alışveriş uygulamalarını oldukça benimsemiştir. Bu nedenle mobil alışveriş siteleri, e-ticaretin önemli kaynakları arasındadır.
Sosyal medyada dijital pazarlama e-ticarete önemli bir ivme kazandırmıştır. Sosyal medya hesapları ve sosyal medya kanalları ile sosyal medya ağları e-ticaret kanallarının önemli uygulama zeminleridir. İnstagram, e-ticarette kişilerden firmalara ürünlerinin alıcıya ulaştırılması için kullanılan güçlü bir platform durumuna gelmiştir. Sosyal medyada satış ortaklığı da günümüzün popüler e-ticaret yollarından biridir.
E-ticaret pazarlama kanalları şu maddeler halinde kısaca açıklanabilir:
- PPC olarak bilinen reklamlarda tıklama başı ödemede anahtar kelimeler üzerinden bir reklam kampanyası sürdürülür.
- SEM ya da arama motorları üzerinden verilen reklamlarda ise Google Ads gibi popüler platformlar üzerinden ücretli reklamlar yoluyla e-ticaret pazarlaması yapılabilir.
- SEO ve görüntülü reklamcılık ile e-posta pazarlaması da dijital pazarlama sektöründe e-ticaretin pazarlanmasında önemli kanallardandır.
- Satış ortaklığı, e-ticaret pazarlama kanalları arasında müşteri güveninin ön planda olduğu bir yoldur.