Dijital Pazarlamanın Sağlık Turizmine Etkisi
Dijital Pazarlamanın Sağlık Turizmine Etkisi
Medikal turizm yapısı itibariyle hassas bir kavramdır. Bu eylemlerin turizm olarak değerlendirilmesi ise hala tartışma konusudur.
Medikal turizmin turizm olarak değerlendirilmesine karşı çıkılmasının nedenleri şunları içerir: Metalaştırmak, pazar yerini çağrıştırması, zevkle yapılan bir şeyi çağrıştırması. “Sağlık turizmi” kavramında ki turizm kelimesi hızlı yapılan bir işi çağrıştırır. Sağlık ifadesi ise onu yavaş yapılan bir seyahate dönüştürür. Bu bağlamda o kadar yanlış bir terim olarak görülmüyor. Dijital pazarlama için sağlık turizmi, medikal turizm, tıp turizmi ifadeleri kullanılması uygun sayılabilir.
Tıp turizmi reklam faaliyetleri genel reklamlardan çok uçtan uca pazarlama stratejileri ile yürütülür. Bu sayede de bu faaliyetlere yaklaşım olarak değil faaliyet olarak turizm anlamı kazandırılır. Çoğu eylem planı medyadan farklı araçlarla tanıtılır ve kitlesel etki uyandırması amaçlanmaz. Dijital pazarlama da bu araçlardan birisidir. Medyanın aksine daha özneldir ve hedef kitleyi belirleme imkânı bulunur. Yani elbette sağlık turizmi pazarlamacısı “gelin sizi iyileştirelim” mesajını açıktan açığa vermiyor.
Daha çok dinlenme, rahatlatma, doğal güzelliklerle tatil yapma stresten uzaklaşma vaadiyle hastalara yaklaşıyor. Sağlık turizmi doğası itibariyle de bunlara elverişli. Yani medikal uygulamalar yapılırken diğer yandan uygun olan fizyoterapi gibi, yüzme gibi, oksijen tedavisi tarzında rahatlatıcı tedavilerle iyileşme süresi kısaltılmış oluyor. Bu sayede hastalar tamamen iyileşmiş olarak ülkelerine dönme fırsatı buluyor.
Kamusal düzeyde yapılan reklamlara bakıldığında daha çok ikincil sağlık hizmetleri olduğu görülüyor. İkincil sağlık hizmetleri hayati tehlikesi olmayan tercihe bağlı tedavileri kapsıyor. Tüp bebek, estetik ameliyatlar, saç ekimi, anti-aging uygulamalar, diş, protez, lazer tedavi ikincil sağlık hizmetlerinden sayılabilir.
Sağlık Turizminde Dijital Pazarlama
Sağlık turizminde pazarlama stratejileri hastanelerin kendilerini tanıtmaları, sundukları hizmetin niteliklerini gösterdikleri daha çok güvene dayalı içeriklerden oluşuyor. Dijital pazarlama dünyanın her yerinden insanlara ulaşmak için iyi bir araç niteliğindedir. Çoğu zaman bir hesap açmak, hedef ülkede danışmanlık hizmeti vermek ve internetin fırsat eşitliğinden yararlanmak yeterli olmakta. İnternetin pazarlama alanında en büyük faydası hasta bilgilerine ulaşabilme ve reklam verenleri bulma imkânı. Bu sayede kaynaklara kolaylıkla erişilebilmekte. Bazı kaynaklar şöyle listelenebilir:
-
Medyaların siteleri
-
Portallar
-
Tüketici odaklı siteler
-
Ticari siteler “diğer hizmet sağlayıcılar”
-
Profesyoneller “mesleki dernekler, eyalet düzenleyici kurumlar”
Sağlık turizmi pazarlaması dijital olarak yapılabilse de bu beraberinde bazı problemler doğurabilir. Örnek olarak bir web sitesi kurmak kolaydır ve bu alanda herkes kendini yetkili olarak iddia edebilir. Bu; istismara açık bir durum meydana gelebilir. Yani sahte pazarlamacılar her alanda olduğu gibi burada da faaliyetleri olumsuz olarak etkiliyor.
Diğer yandan yapılan çalışmalar henüz doğruluğu kanıtlanmamış “kök hücre tedavisi” gibi yanıltıcı pazarlama stratejilerinin hem hayatı tehdit edici hem yanıltıcı olduğunu söylüyor. Dijital tıbbi turizm pazarlamasında en iyi ihtimal eksik bilgi en kötü ihtimalse yanlış bilgi veren pazarlamacılar. Uzmanlar bu siteleri incelediğinde en çok karşılaştıkları durum sitelerin tamamen kötü kurgulanmış olmasıydı. Yani yazım yanlışlarıyla dolu, imla hataları ve bilgi yanlışları olan kötü kurgulanmış siteler yetkin olmayan sağlık pazarlamacılarını ele veriyordu.
Diğer yandan profesyonel dijital sağlık pazarlaması oldukça iyi bir düzeyde görülmekte. Yetkin olan firmaların en iyi yanı şeffaf olmaları ve bütün hizmet ayrıntılarını web sitelerinde vermeleri olarak gözlemleniyor.